Oglasi kao osnova dobrog marketinga – oglasi nekada i sada
Oduvek su ljudi tragali za što boljim načinima reklamiranja, što veštijim i isplatljivijim marketingom koji će im omogućiti bolju zaradu i proširenje posla. U veoma davna vremena markting nije bio razvijen kao posebna disciplina, ali zato su se preporuke prenosile od čoveka do čoveka, otuda i ona dobra stara izreka da se „dobar glas daleko čuje“. Međutim, prirodnim tokom, paralelno sa razvijenjem tehologija, i proširivanjem svih tržišta javila se potreba za pojačanim i namenskim širenjem tog „dobrog glasa“ odnosno javila se potreba za nečim što će se kasnije nazvati – marketing. Nasuprot rasprostranjenom mišljenju da se marketing bavi jedino reklamiranjem, u pitanju je zapravo disciplina koja se bavi kompletnom analizom tržišta; ona je tu kako bi Vam omogućila uvid u želje Vaših potrošača i samim tim mogućnost za usavršavanje Vaših proizvoda, ali je tu i kako bi plasirala Vaš već postojeći proizvod na tržište koje mu odgovara i samim tim Vama pospešila poslovanje. Svi se mi dobro sećamo vremena kada su se „Halo oglasi“ kupovali u velikim količnama i kada je ovaj način oglašavanja bio najpristupačniji svima onima koji nisu imali mogućnosti za oglašavanjem na radiju i televiziji. Dakako, ovo je bio jedan od veoma efektivnih načina oglašavanja. Danas, ni radio, ni televizija, a ni štampa nemaju vodeću ulogu u marketingu; nju je preuzeo internet. Međutim, važno je uočiti da se sa novim tehnologijama ne gube sve stare ideje, već se samo pronalaze drugačiji načini za njihovo sprovođenje; pa, tako nalik nekadašnjim oglasima u novinama, danas postoji najpopularniji i najisplatljiviji način oglašavanja na internetu koji nosi ime Google AdWords – on čini osnovu kvalitetnog marketinga današnjice.
Šta je zapravo Google AdWords?
Google AdWords je posebna vrsta Google platforme koja služi za oglašavanje. U slobodnom prevodu na naš jezik AdWord znači – oglasna reč. O čemu se zapravo radi? Verovatno ste više puta tokom Vaše uobičajene pretrage putem Google pretraživača, uočili kako se na vrhu liste izdvajaju posebni linkovi za sajtove, najčešće obeleženi drugom bojom? Ukoliko niste znali u pitanju su sajtovi koji se na toj poziciji nisu pronašli samo zahvaljujući kvalitetu njihovog sajta već zato što su platili Google-u za svoju reklamu, odnosno za svoj oglas. Kako bi što bolje plasirao reklamu i naveo korisnika da klikne na postavljeni oglas, Google koristi veoma blede boje, ili slabo uočljive oznake na kojim se jedva vidi da je u pitanju plaćeni oglas; jer ima korisnika na internetu koji su skloniji da otvore sajtove koji su se na vrhu liste našli jedino zahvaljujući svom kvalitetu, a ne samo zahvaljujući plaćenom oglasu. Međutim, daleko od toga da se ovi oglasi uveliko izbegavaju i da na služe svojoj svrsi; da ne donose dobru zaradu Google-u, a da ne čine kvalitetnu reklamu onima koji su platili za nju, Google AdWords ne bi bila platforma za oglašavanje koja je svakim danom sve popularnija.
Platite za sigurnu reklamu!
Glavna prednost Google AdWords-a spram svih ostalih načina reklamiranja je u tome – što Vi plaćate za sigurnog posetioca svog sajta. O čemu je reč? Postoji više načina plaćanja za oglašavanje na Google-u i korišćenje ostalih Google AdWords usluga, ali je svakako ona najtraženija – plaćanje po kliku. To znači da Vi besplatno postavljate svoj oglas, a Google-u plaćate određenu sumu novca svaki put kada neko na Vašu reklamu klikne i time uđe na Vaš sajt. Dakle, Vi plaćate za sigurnog posetioca Vašeg sajta, za nekoga ko je namerno odabrao da otvori Vaš sajt, jer ga je privuklo ono što nudite; Vi plaćate za sigurnu reklamu, jer jedino će prave potencijalne mušterije posetiti Vaš sajt i pregledati Vaš katalog proizvoda.
Ukoliko se, pak, plašite da neće svaki posetilac Vašeg sajta biti i potencijalna mušterija, te biste voleli da plaćate Vaše oglašavanje na neki drugi način, Google AdWords je obezbedio i tu opciju – dakle, postoji mogućnosti i plaćanja na osnovu broja prikazanih oglasa, bez obzira na klikove. Međutim, kada se jednom upustite u celu ovu priču, shvatićete sami, zbog čega se većina korisnika odlučuje za metod plaćanja po kliku.
Gde se kače oglasi… kako zapravo funkcioniše Google AdWords?
Najosnovniji oglasi na Google AdWords kače se na rezultatima pretrage odgovarajućih ključnih reči koje ste Vi kao oglašivač odabrali. To znači da kada kreirate svoj oglas na Google AdWords-u Vi sami odabirate ključne reči i fraze na osnovu kojih želite da se Vaš oglas pojavi. Dakle, kada god neko ukuca te reči u pretragu, Vaš bi se oglas trebao pojaviti. Biranje ključnih reči i fraza jedna je od najbitnih stvari koji će doneti uspeh Vašeg oglasa; jer, ukoliko ne pogodite adekvatnu frazu nećete dovesti ciljanu grupu na Vaš sajt, moguće je, čak šta više, da ne dovedete nikoga. Morate imati u vidu da iako je postavka oglasa besplatna, Google AdWord neće dozvoliti da se Vaš oglas pojavi neograničen broj puta, bez da ima određeni broj klikova. Dakle, Google i u ovom slučaju traži kvalitet, ali takođe traži i način da zaradi, isto kao i Vi. Malo kasnije u tekstu ćemo se pozabaviti kvalitetom Vašeg oglasa, pre toga, napomenimo gde se to još pored liste pretraga mogu okačiti Vaše reklame?
U sklopu osnovnog oglašavanja na Google AdWords, Vaš oglas-Vaš dolazni link za sajt pojaviće se i na srodnim stranicama koje su takođe povezane sa Vašom pretragom, kao što su Google Images, Maps… Međutim, to nije jedino što nudi Google… -kako biste još više plasirali Vašu reklamu i još lakše privukli pažnju ciljane grupe uz pomoć Google AdSense, programa za oglašivačke medije, Vaš oglas se može pojaviti i na srodnim svetskim sajtovima. Sigurno ste i sami viđali ovakve oglase na sajtovima koje redovno posećujete; oni mogu biti u formi privlačno osmišljenog teksta, intrigantno dizajniranih banera, ali i video klipova. Dakle, svoju reklamu, svoj oglas u bilo kojoj navedenoj formi možete uz pomoć AdSense postaviti na sajtove koji su blisko povezani sa onim što Vi nudite. Rezulati pretrage nisu jedina mogućnost da dođete do ciljane grupe Vaših budućih klijenata i potrošača, već je najbolji način da pokrijete i osvojite tržite taj da koristite i Google-ovu aplikaciju za oglašavanje na sajtovima, AdSense.
Da li se Google AdWords zaista isplati? Koliko sve to košta?
U ovom teškom vremenu, u kojem svi gledamo da uštedimo svaki dinar, pitanje koje se stalno nameće kada se treba investirati u bilo šta je – Koliko sve to košta? Google AdWords je doživeo upravo toliku popularnost, jer je u pitanju najjefitinija usluga reklamiranja, ukoliko se uzme u obzir njena efikasnost. Jedino putem ove platforme za oglašavanje Vi imate mogućnost da pratite koliko Vam je novca otišlo na uspešnu reklamu koja Vam je donela zaradu i posao, a koliko na neuspešnu. Naravno, svaki klik na Vaš oglas, i svaka poseta na Vašem sajtu neće doneti sigurnu mušteriju; ali ukoliko imate stručnu osobu koja Vam prate sve analize o posetama sajta i broju mušterija, onda vrlo lako možete doći do podatka koiko Vam se Google AdWords zaista isplati.
Još jedna od prednosti Goole AdWords-a je u tome što Vi sami birate cenu koju ste spremni da platite po kliku. Postoji naravno minimum, ali je on toliko simboličan, da je zaista ovaj servis za oglašavanje jedan od najpristupačnijih. Možda se sada neko od Vas zapitao – u čemu je trik, zašto Google AdWords dozvoljava da sami odaberemo cenu koju smo spremni da platimo? Sve je prosto i jednostavno, nema nikakvih trikova, važno je samo uvideti, da kao što postoji velika konkurencija među sajtovima da se nađu na prvim rezultatima pretrage, isto tako postoji velika konkurencija među srodnim oglasima koji se trebaju pojaviti putem Google AdWords-a. Sigurno ste i sami primetili da Vam se u rezultatima pretraga pojavljuje više oglasa; neki od njih nalaze se na samom vrhu stranice, neki sa strane, a neki u dnu stranice.
Od čega zavisi pozicija oglasa? Pozicija Vašeg oglasa zavisi od cene koju ste spremni da platite za svaki klik i kvalitativne ocene Vašeg oglasa. ( Ukoliko budete na ovu temu istraživali dalje, znajte da se za cenu koju ste spremni da platite za svaki klik koristi se skraćenica CPC, od engleskih reči Cost per click; dok za odnos broja prikaza oglasa i klikova koristi skraćenica CTR, odnosno Click through rate.) Šta čini kvalitativnu ocenu Vašeg oglasa? Ona takođe zavisi od više drugih faktora kao što je relevantnost Vašeg sajta za ključne reči koje ste odredili za njegovu reklamu, kvaliteta Vašeg sajta od kojeg takođe zavisi i zadržavanje posetioca na Vašem sajtu, kao i od odnosa broja prikaza i klikova… Dakle, da bi Vaš oglas bi među prvim pozicioniranim, nije dovoljno samo da ste spremni da plaitite veliku količinu novca po kliku; jer, koju će koristi imati Google od postavke Vaše reklame ukoliko niko na nju ne klikne?
SEO optimizacija ili Google AdWords? Šta je razumna investicija…?
Čini Vam se da je postavka oglasa koji će biti dobro pozicioniran, putem Google AdWords-a, isuviše komplikovana? Odabiranje ključnih fraza podseća Vas na usluge SEO optimizacije za koju plaćate stručnjake, pa se i sami pitate da li Vam je potreban stručnjak koji će voditi i Vašu reklamnu kampanju na Google AdWords-u (analize broja klikova, zadržavanj posetioca na sajtu, praćenje srodnih sajtova…)? Pitate se, da li je bolje imati samo kvalitetno SEO optimizovan sajt ili Vam je potrebno i oglašavanje putem Google AdWords-a? Odgovor na poslednje pitanje ne može biti isti za sve; u zavisnosti od potreba Vaše firme i kompanije, kao i tržišta koje pokrivate ili koje želite da osvojite biće Vam potrebne slabe ili jače reklamne kampanje. Ipak, naš savet Vam je da, ukoliko ste u mogućnosti, unajmite stručnjaka koji će za Vas obaviti i SEO optimizaciju sajta, ali i kvalitetnu postavku Google oglasa; na taj način imaćete najrasprostranjeniju i najkvalitetniju reklamu koja će sigurno, u veoma kratkom roku, doneti veliki uspeh Vašoj kompaniji. Važno je da ulaganje u SEO optimizaciju ali i u Google AdWords oglašavanje shvatite kao jednu razumnu i neophodnu investiciju u razvitak Vašeg posla, čije će te plodove kasnije, sa velikom radošću, ubirati.