Ukoliko ste već upoznati sa pojmom tzv. SEO optimizacije onda verovatno znate i ponešto o tome kako uopšte funkcionišu i rade popularni pretraživači poput Google-a i Yahoo-a. Ali, najverovatnije ipak niste upoznati sa svim detaljima funkcionisanja tih sistema kao i sa novim unapređenjima istih. Naime, kako se i inače često govori o tome da je u ovoj novoj eri kompjutera i intreneta malo po malo sve izgubilo onu ličnu notu, kako je sve na neki način depersonalizovano – ljudi se mnogo češće danas čuju i dopisuju preko društvenih mreža nemajući realan kontakt sa osobama, što često može biti i izvor mnogih nesporazuma, jer se ne vidi prava reakcija osobe sa kojom se dogovaramo – vodeći programeri se trude da uvek osmisle neki način koji će tu komunikaciju poboljšati. Tako su nastali i popularni „smajliji“ – odnosno grafički simboli određenih emocija; potreba za ovim smajlijima se može posebno objasniti sa psihološke tačke gledišta kao i većina ostalih novih dostignuća na polju internet tehnologije koja se sve više trudi da nekako personalizuje svaki vid komunikacije ili internet poslovanja. Zbog svega toga, u cilju olakšavanja snalaženja svih korisnika Google je osmislio nešto što se zove Google Personalized Search Results, odnosno personalizovanu pretragu.
Šta to znači?
To znači, da Google koristi sve zapamćene podatke sa Vašeg kompjutera – često posećene web stranice, Vašu istoriju pretraživanja – i zatim Vam na osnovu toga i ukucane ključne reči izbacuje rezultate. Dakle, više se ponuđeni rezultati ne dobijaju, samo na osnovu onoga što ste trenutno ukucali u pretrazi, već na osnovu Vaše celokupne istorije potraživanja. Ovo unapređenje svog sistema pretraživanja, Google je uveo relativno skoro – pre tačno četiri godine (2009.). Zašto je personalizovana pretraga bolja od „obične“ pretrage? Kao što smo već pomenuli na samom početku ovog članka, svi programeri se trude da što više pojednostave svaki vid poslovanja i snalaženja na interentu, a to se najbolje postiže bilo kojim vidom personalizacije. Uzmimo prost primer iz običnog života, potreban Vam je neki deo nameštaja, ukras, kako biste upotpunili neku određenu prostoriju u Vašem stanu. Ne znate tačno šta želite, ali znate otrprilike. Pitanje koje se postavlja je sledeće: da li ćete lakše objasniti šta Vam je na umu prodavcu u radnji ili svom najboljem prijatelju? Čini se da, iako je prodavac u radnji specijalizovan za prodaju nameštaja i ukrasa, i poznaje dizajn enterijera, da ćete ipak lakše objasniti svom prijatelju koji tačno zna iz iskustva kakav je Vaš stan, šta mu nedostaje, koji je Vaš stil i ukus. Ovo je naravno samo ilustrativan primer onoga što se dešava sa Vašom pretragom – Vaš najbolji prijatelj iz priče koji Vas poznaje je Google Personalized Search, a prodavac nameštaja je „običan“ Google Search. Kao što je očigledno i iz ove priče, da ne mora da znači da prodavac baš iz prve neće znati šta Vam je potrebno i ponuditi pravo rešenje, a da prijatelj možda ipak neće pogrešiti, tako isto se može desiti nekada da bi Vam „običan“ Google Search ponudio bolje rezulatate nego Personalized Google Search. Ali, u prinicpu ovo je veoma retko, i smatra se da je Google sa ovim poboljšanjem sistema za pretragu napravio značajnu revoluciju.
Dakle, šta se danas, kada imamo presonalizovanu pretragu, dešava na dva različita kompjutera? Za iste ključne reči dobijaju se drugačiji rezultati, sortirani po drugačijem redosledu, a sve to zbog zapamćene istorije pretraživanja na tim kompjuterima. Sa jedne strane ovo sve zvuči super, i čini se da je sada svako pretraživanje mnogo lakše i brže, jer će se odmah dobiti rezultati koji su Vama bitni. Ali, u poslednje vreme se sve više govori i o negativnim stranama ovog načina pretrage. Naime, priča se da je to osmišljeno samo kako bi Google imao što više zarade od oglasa koje postavlja. Umesto da Vam na osnovu podataka iz Vaše istorije potraživanja isporuči samo relevantne stranice, on će Vam isporučiti i oglase za koje smatra da Vam mogu biti relevantni. Time se oglasi promovišu na najbolji mogući način, a Google od njih veoma dobro zarađuje. Međutim, nisu oglasi glavni problem ovde, njih je bilo i dok je funskiconisala samo osnovna Google pretraga.
Zabuna koju pravi Google Personalized Search je sledeća: ukoliko imate svoj sajt koji Vam je veoma bitan, i cilj Vam je da se on nađe među prvim rezultatima pretrage na osnovu određenih ključnih reči, jer je to Vaša reklama, utoliko morate biti upoznati sa osnovim pojmovima SEO optimizacije i Google Personalized Search-a; jer ako ste Vi više puta direktno posećivali svoj sajt, on će se sada na Vašem kompjuteru pojavlijvati među prvim rezultatim pretrage, jer je to Vaša personalizovana pretraga, i Vi možete misliti kako je sajt svuda dobro pozicioniran i da se lako pronalazi na osnovu ključnih reči, a to se može dešavati samo na Vašem kompjuteru. Ova zabluda uopšte nije mala, pogotovo ako Vam je sajt veoma važan za posao, zato i objavljujemo ovaj tekst da bismo Vas uputili kako zaista da proverite koliko je Vaš sajt optimizovan. Najlakši način je da izbrišete svu istoriju pretraživanja iz Vašeg web browsera koji koristite i tek tada ćete dobiti prave razultate. Naša firma, uradiće kvalitetnu SEO optimizaciju za Vaš sajt, a Vi to možete proveriti na ovaj, jedini realni način. Videli smo dakle, da sve ima svoje prednosti i mane, i da je vrlo važno da ukoliko imate svoj sajt, ili planirate da ga imate, da se obratite pravim ljudima i da se pri tome bar koliko toliko uputite u najosnovnije stvari iz oblasti interneta i interent marketinga.